Posteado por: SRC | 13 junio, 2015

Runes del Mas de l’Espluga i Balmes de l’Espluga

panoramica castellots de tanca i carena de l'esplugaDeixem el cotxe a l’aparcament de l’Alzina del Sal.lari i pugem pel camí que ressegueix els carrers de l’antiga urbanització. A la primera corba trobarem un camí ample a la dreta protegit per una tanca i just al davant un caminet que s’endinsa per una mena de torrent. L’agafem i veurem que aviat pujarà pel mig d’un alzinar en el que trobarem la Cova-Avenc del Picarol.cova avenc del pcarol Seguim pujant ara més fort fins que el camí ens porta a un camí ample i planer que agafem a ma esquerra fins a trobar els carrers de l’ urbanització. Des d’aquí anem agafant els trencalls que trobem sempre a ma dreta fins arribar al Coll de Tres Creus.

Al coll trobem una cruïlla de camins i ens decidim per que trobem just al davant i que baixa cap a la zona de la Font de la Pola. Mentre baixem gaudim d’una excel·lent vista de la zona del Paller de Tot l’Any i al fons la serralada de Montserrat. Passem pel costat d’una gran alzina i de les restes d’una carbonera i si ens fixem a la nostra dreta trobarem varies roques característiques, primer El Setrill amb una petita foradada que li dona la semblança d’un setrill de serraller i desprès El Cantir el rave(també anomenat la Gloriosa Boina d’en Peret) just en un moment en que el camí fa una petita corba a l’esquerra i travessa una petita torrentera i finalment El Rave amb un pont de pedra en la part inferior. Més endavant arribem a la zona de la Balma de la Porquerissasepultura de la porquerisa(uns metres abans d’arribar-hi podem observar a la dreta del camí les restes d’una antic enterrament d’època medieval).

Resseguint per sota les roques del Turó de la Pola, que queda a la nostra dreta, entrem en una zona boscosa que ens porta, agafant un trencall a la dreta, a la Font de la Pola on podem parar a esmorzar aprofitant una de les taules de pedra que s’hi conserven. la polaTornem al camí que passa per sota de la font i als pocs metres passarem per sota d’una gran roca a la dreta anomenada El Gendarme. bosc alzinesDesprès trobem un primer trencall a mà esquerra en baixada que agafem i seguim sense desviar-nos passant pel mig d’un bonic alzinar.

Aquest camí finalment surt a una zona oberta de rocam i aquí trobarem una bifurcació. Nosaltres agafem el camí de la dreta que passant per zones de bosc i rocam finalment arriba a un coll amb varis trencalls. Nosaltres agafem el que queda ala davant nostre i que puja per un bosquet tot admirant la vista del Paller de tot l’Any que ens queda a la nostra esquerra. panoramica paller i carena de l'esplugaEl camí girarà i passarà per la part nord en la que podrem gaudir de la vista de les balmes de l’Espluga. runes mas de l'espluga 1Fent aquest camí que passa per zones de bosc i de carena (som a la Carena de l’Espluga) podrem veure tres vegades a mà esquerra el paller de tot l’any. A la tercera veurem a mà dreta un padrons al costat d’una bonica savina i que marca el caminet que porta a les runes de l’antic Mas de l’Espluga, que presenten restes de filades d'”opus spicatum“.

runes mas de l'espluga 2 Tornem enrere i seguim el camí d’abans que aviat girarà cap a la dreta de forma sobtada i ens portarà primer per una zona vistes des del cami del mas de l'esplugaoberta i desprès creuant una zona boscosa a un coll amb dos camins. Un que segueix al davant nostre i que ens portaria al Torrent de la Font de la Cansalada i l’altra gira 180 graus i comença una baixada per un bonica zona de bosc en que en la part més baixa hi podrem apreciar una roureda on antigament hi havia el formidable Roure de l’Espluga, roure de l'esplugadel que actualment només en queda una part de la soca mig podrida i que podrem trobar fàcilment  a la nostra esquerra just abans de creuar una torrentera que ens arriba de la dreta.

Poc més endavant creuem el Torrent de l’Espluga i iniciem una pujada per un camí que encara mostres que antigament havia estat empedrat. Seguim pujant fins a trobar una zona de bancals que ens acosta a les Balmes de l’Espluga. Quan hi arribem podem observar que aquest conjunt està format per dues balmes obrades i el mur de contenció que hi passa pel davant. balmes de l'espluga i turóLa balma que queda més a la dreta és de petites proporcions i segurament deuria servir com a construcció auxiliar. La segona presenta detalls interessants ja que hi podem apreciar fragments d'”opus spicatum” que datarien la construcció a l’època alt-medieval (S. IX).

La balma permet poder-hi fer nit a dins i esta en un estat de conservació bastant bo. balmes de l'esplugaSi seguíssim el camí de l’esquerra arribem a una zona oberta en el que a la nostra dreta podríem veure la bassa de l’Espluga i un bon exemplar de roure al seu costat. A mà esquerra surt un camí que baixa, tot saltant antics marges de conreu, fins a l’Avenc de l’Espluga.vista des del cami de les balmes de l'espluga

Però nosaltres seguim per la dreta tot passant pel costat de la Balma més petita i poc desprès trobem un coll on a ma esquerra trobem un camí que puja fins a d’alt del Turó de l’Espluga. Nosaltres no pugem i seguim endavant per aquest camí força ample fins que trobem un trencall amb un camí ample al davant i un trencall marcat amb padrons a la dreta i que és el que agafem en pujada. Més endavant trobem uns nova bifurcació que agafem de nou a mà dreta i en pujada. punta castellots de tancaAquest camí ens portarà al coll on havíem agafat abans el camí que ens havia portat al Mas de l’Espluga. Aquí agafem el camí que queda més a l’esquerra i que finalment ens porta a una bifurcació on a la dreta trobem el camí que havíem fet a l’anada i que ens portaria al camí de la Pola. balma de la porquerisaNosaltres agafem el camí de l’esquerra que puja fins a l’extrem dels Castellots de Tanca i pel Quarto de Reixa. Passada aquests zona de rocams ens endinsem al bosc d’alzines i aquí ens hem fixar en el moment en que el camí giragonsa a la dreta per tal d’agafar el camí que ens queda més a la dreta i que ens porta primer a passar per sota de El General i desprès per sota de la font de la Pola. ruta mas de l'esplugaDes d’aquest punt refem exactament el camí que havíem fet al principi de l’excursió fins arribar a l’aparcament de l’Alzina del Salari on havíem deixat el nostre vehicle.

Responses

1. Interessant excursió. L’hem disfrutat molt. Són recons de Sant Llorenç no massa transitats i que amaguen recons sorprenents i molt interessants. Mercès per compartir-ho.

Si ho desitges pots deixar-nos el teu comentari